Kolory w biznesie

Każda z nas ma gamę swoich ulubionych barw i często kolejne stroje kupujemy kierując się właśnie tymi upodobaniami. Warto jednak wiedzieć, że kolory mają także swoją symbolikę, a co więcej potrafią oddziaływać zarówno na otaczających nas ludzi, jak i na nas same.

Strojem i jego kolorem możemy często skutecznie wzmocnić to, co chcemy przekazać lub taki komunikat osłabić. W biznesie odgrywa to często niebagatelną rolę – wszak „pierwszego wrażenia” nie da się już zrobić drugi raz.  Na szczęście nie istnieją kolory „dobre” i „złe”.  Każdy z nich może nam pomóc we wzmocnieniu przekazu, jeśli zachowamy tzw. zasadę harmonii (polegającą na odnalezieniu równowagi pomiędzy kolorem, fasonem, a naszą osobowością i postawą). Jak w wielu innych działaniach, także przy komponowaniu biznesowego stroju ważne jest aby wszystkie elementy ze sobą współgrały. Przypatrzmy się zatem podstawowym kolorom i ich oddziaływaniu.

Kolory podstawowe

Szary – Szarości to najbardziej neutralna paleta barw, współcześnie najczęściej stosowana w biznesowym dress codzie (budzą szacunek, podkreślają niezawodność i profesjonalizm). Można je zestawiać praktycznie z  każdym żywszym kolorem. W ciemnych odcieniach doskonale sprawdzają się jako kolor kostiumów i garniturów, ocieplone błękitem stworzą odcień gołębi – idealny dla damskich i męskich koszul.

Ciekawostka: Jeśli masz trudne spotkanie, nie chcesz drażnić swojego rozmówcy, chcesz wpłynąć na dobrą komunikację między wami i podkreślić Twoją otwartość na merytoryczną dyskusję – załóż ciemnoszary kostium lub sukienkę w tym kolorze.

 

Granat – Król biznesowej garderoby. Jeden z najważniejszych, profesjonalnych kolorów (wzbudza szacunek, respekt i zaufanie). Kojarzy się z zarządzaniem, dyplomacją, finansami, prawem. Ciemny odcień jest idealny na stroje uroczyste, jaśniejszy jest najbezpieczniejszym kolorem dla biznesowych garniturów i kostiumów. W biznesie granat jest zdecydowanie najlepszym kolorem.

 

Niebieski – Kolor spokoju. Działa łagodząco i wyciszająco, a jednocześnie wiąże się z subtelną elegancją. Jest ciekawym kolorem. Z jednej strony – postrzegany jako konserwatywny, z drugiej – łączony z kreatywnością. W biznesie jest kolorem wzmacniającym autorytet i budzącym zaufanie. Występuje najczęściej na koszulach (w wielu tonacjach) i doskonale sprawdza się w stroju dziennym.

Ciekawostka: Jasnoniebieska koszula może niekorzystnie wpływać u kobiet na koloryt twarzy. Zakładając ją warto czasami dobrać bardziej ożywiający makijaż.

Cały artykuł dostępny jest na stronie przedsiębiorcza.com – czytaj