Kłopotliwe „Witam” …

„Witam” na początku listu lub wiadomości? Słowo wydaje się dziś wszechobecne w korespondencji mailowej. Czy jednak jego używanie jest zgodne z zasadami etykiety i dobrego wychowania? Bywa, że adresaci wiadomości rozpoczynanych tym sformułowaniem czują się nawet urażeni (mimo braku jakichkolwiek złych intencji ze strony nadawcy). Zastanówmy się dlaczego.

Jeśli chcemy komunikować się z innymi w sposób grzeczny i elegancki powinniśmy wziąć pod uwagę wiele elementów, w tym także: hierarchię, wiek, płeć oraz stopień znajomości. Językoznawcy twierdzą, że forma „witam” użyta w korespondencji jest
nie tyle niepoprawna, co niestosowna.

„Witam” tylko w kontakcie bezpośrednim

 

Słowo „witam” łączy się przede wszystkim z kontaktem bezpośrednim (czyli z mówieniem, a nie pisaniem).
Po drugie tradycja przyjmuje, że osoba która go używa jest wyższa rangą lub znajduje się w sytuacji uprzywilejowanej.

„Witam” powinniśmy używać wyłącznie w dwóch przypadkach:

  • Jeśli spotykają się dwie osoby – „witam” może powiedzieć osoba o wyższym statusie, czyli np. przełożony
    do pracowników, osoba starsza do młodszej.
  • Witać można gościa w swoim domu, firmie itp. Powitanie takie będzie zatem właściwe dla gospodarza, a nie gościa
    (np. „Witam serdecznie, zapraszam do środka”, „Witam Piotrze, miło Cię widzieć”). Dla gościa pozostaje przy takim powitaniu standardowe: „dzień dobry”, z ewentualnym rozszerzeniem o tzw. formy adresatywne (np. „Dzień dobry,
    panie dyrektorze”
    , „Dzień dobry Marto”). Warto zwrócić tu także uwagę, że „witam” wypowiadane przez gospodarza,
    jest w tym przypadku przejawem serdeczności, a nie wyższości.

Czy to tylko językowa „fanaberia”? Otóż nie. Jak podkreśla prof. Andrzej Markowski taka jest po prostu tradycja polskiej grzeczności –  „witam” mówi gospodarz lub osoba ważniejsza.

Czym zastąpić kłopotliwe „witam”?

 

Zatem jeśli chcemy zachować się elegancko – nie powinniśmy rozpoczynać wiadomości od „witam”. Korespondencja mailowa nadal pozostaje korespondencją. Czy pisząc tradycyjne, oficjalne pismo użylibyśmy takiego sformułowania? Mało prawdopodobne. Dlaczego zatem z taką łatwością używamy go w listach elektronicznych?  

Jak  elegancko rozpoczynać pismo lub wiadomość?

 

  • „Szanowni Państwo” – najbardziej neutralna i jednocześnie najbardziej elegancka forma, właściwa w przypadku każdej oficjalnej korespondencji. Jest najbardziej formalna i na pewno nikogo nie urazi.
  • „Szanowna Pani”, „Szanowny Panie” – odmiana zwrotu powyżej, możemy go zastosować, gdy wiemy do kogo piszemy,
    że wiadomość dotrze do konkretnej osoby (będzie go czytała kobieta lub mężczyzna). Możemy także rozbudować tę formę: np. „Szanowna Pani Dyrektor”, „Szanowny Panie Prezesie” itp.
  • „Szanowna Pani Moniko”, „Szanowny Panie Piotrze” – możemy użyć takiej formy powitania tylko jeśli wiadomość kierujemy do osoby, którą znamy i do której w bezpośrednim kontakcie również zwrócilibyśmy się w ten sposób.
  • „Dzień dobry” – sformułowanie nie narusza co prawda reguł grzeczności, ale bywa czasami odbierane jako kontrowersyjne. Z jednej strony jest standardową formułą, którą możemy użyć bez względu na porę dnia, z drugiej
    –  wiele osób niechętnie patrzy na taki zwrot w korespondencji oficjalnej.

Dwa zdania podsumowania

Zawsze najbezpieczniejszym i najbardziej eleganckim sformułowaniem, od którego możemy rozpocząć wiadomość będzie: „Szanowni Państwo/ Szanowna Pani/ Szanowny Panie”.

Warto pamiętać że zastosowanie formy elektronicznej nie zmienia i nie usuwa zasad obowiązujących w oficjalnej korespondencji (w tym dotyczących jego rozpoczynania).